Svako ko poseduje mali komad zemlje, poput bašte ili vrta, dobro poznaje naporan proces pripreme zemlje za sadnju novih biljaka ili semena, kao i uklanjanje prepreka poput korenja i omekšavanje zemlje.

U prošlosti, lopate i motike su se koristile za oranje i pripremu zemlje pre setve, što je bilo dugotrajno i zahtevalo puno truda. Danas, veći deo tog napora može da se uštedi korišćenjem baštenskog kultivatora.

Baštenski kultivator obavlja posao tako što ulazi u gornji sloj zemlje i pretvara ga u sitne, slojevite grudvice. Frezanjem se razbija gornji sloj zemlje, drobi i priprema za buduće useve.

1. Kako radi motokultivator?

Pokreće se pomoću osovine povezane sa motorom na kojoj su rotacione freze postavljene. One se duboko vrte u zemlji, omogućavajući mašini da se kreće napred, razbija grudvice, okreće zemlju i korenje.

Kultivatorom se upravlja pomoću upravljačke ručke sa kontrolnim polugama.

2. Različite vrste

Baštenski obrtači mogu imati različite vrste napajanja:

  • električno
  • baterijsko
  • motorno (benzin ili dizel)

Električni ili baterijski kultivatori su pristupačni, ali ograničeni na meku zemlju i manje radove. Ako je potreban snažan i pouzdan alat, preporučuje se baštenski obrtač na benzin ili dizel.

Prekomerni napor u primeni pritiska na kultivator

Prekomerni napor u primeni pritiska na kultivator​

3. Robusnost

Robusnost kultivatora direktno zavisi od njegove težine (kg), snage motora (broj konjskih snaga i zapremina) i širine.

Što su ove komponente veće odnosno što su teže i snažnije mašine lakše će se dopreti u zemlju i bolje obaviti posao.

Lagane freze mogu biti nestabilne, dok teže omogućavaju dublje kopanje u zemlju bez dodatnog napora.

4. Električni baštenski kultivatori

Pogodni su za manje poslove na mekoj, obrađenoj zemlji. Imaju prednost kompaktnosti i pristupačne cene, ali su ograničeni na blizinu električne utičnice.

Model koji imamo u ponudi je Električni kultivator VTB 1400 E.

5. Baterijski kultivatori

Slični su električnim, ali ne zahtevaju električni izvor. Pružaju "zeleno" rešenje bez emisija, ali se ograničavaju kapacitetom i baterijom.

6. Motorni kultivatori (benzin / dizel)

Najmoćniji i najpogodniji su za ozbiljne poslove. Njihova snaga direktno proističe iz kombinacije elemenata kao što su:

  • broj konjskih snaga (KS),
  • zapremina motora (cm3/cc),
  • tip prenosa
  • robusnost

Veća snaga gotovo uvek rezultira većim komforom/lakoćom upotrebe i većim performansama. Međutim, u poređenju sa električnim ili baterijskim modelima, motorni - zahtevaju određeno održavanje (kao što su zamena svećica, čišćenje filtera, zamena ulja, itd.).

6.1 Kultivatori na benzin

Kao što je već pomenuto, ovi modeli su najpopularniji tip na tržištu. Većina njih je opremljena 4-taktnim motorima (2-taktni motori polako nestaju sa tržišta zbog trajnosti i manje snage) i, zavisno o svojim karakteristikama, mogu biti pogodni za rad na više ili manje prostranoj i više ili manje obrađenoj zemlji.

Svi tipovi mašina na benzin su dostupni, kako u pogledu robusnosti (lagani, srednji i teški), tako i veličine (od veoma malih do velikih).

6.2 Baštenski obrtači na dizel

Kultivatori na dizel obično su modeli serija za teške poslove.

Generalno, dizel motor je pogodan izbor za one koji traže mašinu koja se očekuje da će trajati uprkos prilično teškoj upotrebi, i za one koji traže alat koji je uvek spreman za upotrebu, čak i nakon dugih perioda nekorišćenja. Među mnogim prednostima ovog tipa motora treba takođe uzeti u obzir i njegovu nižu potrošnju u poređenju s benzinskim motorom.

Neophodan je izbor za svakoga ko mora obavljati poslove, čak i na obimnoj, tvrdoj, neoranjoj zemlji, i za svakoga ko želi kupovinu koja se fokusira na kvalitet, čvrstinu i trajnost.

7. Značaj prenosa

Tip prenosa motokultivatora (tj. tehnologija za prenos snage koju generiše motor do kultivatora) je karakterističan element nivoa mašine. Prenos može biti preko remena ili zupčanika.

8. Zupčanici

Broj brzina u menjaču kultivatora određuje njegovu svestranost i snagu.

Male mašine obično su jednokratne (tj. imaju samo jednu brzinu unapred), dok veći, bolje strukturirani - mogu imati i do 3 brzine unapred + 1 rikverc.

U sledećoj tabeli pružićemo vam bolji pregled različitih kombinacija koje postoje, uzimajući u obzir veličinu modela, broj brzina i tip prenosa:

VELIČINA

BRZINA

PRENOS

mali

1 brzina unapred

prenos preko remena

srednje/mali

1 brzina unapred + 1 brzina unazad

prenos preko remena

srednji

2 brzine unapred + 1 brzina unazad

prenos preko remena/sa zupčanicima,

veliki

3 brzine unapred + 1 brzina unazad

sa zupčanicima

9. Obrtači

Broj obrtača određuje radnu širinu mašine, dok njihov prečnik određuje dubinu koju kultivator može da dosegne.

Obrtači manje širine (manje od 40-50 cm) omogućavaju vam da prilično lako prolazite između redova i radite na teško dostupnim mestima, dok obrtači veće širine (do 100 cm) omogućavaju efikasno obradu veće površine u jednom prolazu.

Mašine se mogu razlikovati prema:

  • Broj obrtača - obično je 2 ili 3 po strani.
  • Doslednosti - ovo zavisi od vrste menjača/prenosa koji je ugrađen i stepena robusnosti mašine; što je jači prenos i/ili teža mašina, to je veća doslednost i samim tim efikasnost obrtača.

10. Motor

Svi najbolji kultivatori za teške poslove opremljeni su motorom proizvedenim od strane globalno poznatih brendova poput Honda, Briggs & Stratton itd.

Glavna prednost baštenske freze je ugrađen kvalitetan motor.

Sa druge strane, kada se suočavamo sa brendiranim motorima koji nose ime istog proizvođača mašine (kao što su McCulloch, Hyundai, itd.), moramo biti svesni da su to kineski motori, tj. jeftini motori koji moraju svi biti stavljani na isti nivo.

Hajde da ukratko pogledamo koji su najbolji motori za kultivator:

Honda motori (nesumnjivo jedan od najpoznatijeg japanskog proizvođača) predstavljaju apsolutnu referencu u pogledu kvaliteta i pouzdanosti, i garantuje visoke performanse na srednje i teške serije.

Briggs & Stratton motori proizvode se u SAD-u i obezbeđuju optimalan i dugotrajan rad. Oni se uglavnom ugrađuju u male i srednje serije benzinskih kultivatora sa prenosom preko remena. Model sa ovim motorom kojeg imamo u ponudi jeste kultivator Husqvarna TF 335

Villager je brend koji nudi raznovrsne proizvode za održavanje bašte. Njihovi motori često pokreću kultivatore i druge mašine, pružajući jednostavnost upotrebe i efikasnost. Modeli mašina koje imamo u ponudi, a da poseduju ovaj motor jesu: kultivator VTB 842 Prime, VTB 8422 P kultivator, VTB 375 kultivator i VTB 8511 V kultivator.

EMak - italijanski proizvođač motora. Modeli sa ovim motorom koje imamo u ponudi su: kultivator Oleo-Mac MH 175 RK, kultivator Oleo-Mac MH 155 K i kultivator Oleo-Mac MH 198 RK

Kama motori su poznati po pouzdanosti i prilagodljivosti različitim vrstama mašina. Dizel model sa ovim motorom kojeg imamo u ponudi je kultivator Powerac Dizel 1WG3.5-100FCPowerac.

Kohler motori se takođe proizvode u SAD-u i predstavljaju referencu u pogledu pouzdanosti za benzinske motore. Što se tiče Kohler dizel motora, oni se zapravo proizvode u Italiji od strane Lombardini (koji je pre nekoliko godina postao deo Kohler grupe).

Subaru motori (proizvedeni u Japanu) predstavljaju znak kvaliteta, visoke tehnologije i inovacija sa niskom potrošnjom goriva. Oni uglavnom mogu da se montiraju na benzinske freze srednje serije.

Loncin motori su kineski, ali njihova pouzdanost i kvalitet su očigledni. Daleko su iznad drugih motora proizvedenih u Kini. Veoma su svestrani i mogu se naći u malim, srednjim i teškim serijama.

Lombardini motori su najprestižniji i, iako su najduže prisutni, i dalje imaju svoj ugled. Nesporno su povezani sa pouzdanošću i visokim performansama, i najtraženiji su kada je u pitanju izbor dizel modela za teške poslove.